Getest: Nike Free 3

Gisteren de nieuwe Nike Frees in Antwerpen getest.

Nike stelt nooit gewoon zo een product voor. Ja, er was de onvermijdelijke persbabbel, maar die was opgeleukt met toffe filmpjes, maquettes van voeten en opengesneden schoenen en het ging snel.

Maar wat belangrijker is: Nike laat ook zijn product grondig testen. Op het programma: een stadsspel.

We zijn in groepjes van 3 rond Park Spoor Noord gaan rennen om stickers te zoeken aan de hand van foto’s. Ik ben met mijn groepje vreselijk hard verkeerd gelopen, maar we hebben de stickers uiteindelijk allemaal gevonden en ik heb een nieuwe manier van trainen ontdekt. Uiteindelijk 7K in de benen, maar wel een serieuze interval gelopen. Heel leuk!

En de Frees? Die zijn nog beter dan de vorige versie. Ze zitten anders. Ik heb het gevoel dat je voet wat meer naar voor helt, waardoor je meer verplicht wordt om front foot te lopen. In de middenvoet zitten nu ook meer groeven, waardoor ze flexibeler zijn en je dus soepeler loopt.

Ik had zelf de 4.0 aan. Bij mijn vorige paar zat de tong van de schoen vast, nu zit ze los aan één kant, waardoor je zelf kan kiezen hoe hard je aanspant. Bij de 5.0 zit ook het Dynamic Support System verwerkt, waardoor je aan de hand van de veters de achterkant van je schoen kan aanspannen. Handig voor wie meer steun zoekt.

Ik heb tijdens het stadsspel een paar keer een sprintje moeten trekken en af en toe bruuske bewegingen gemaakt. Ik had een beetje schrik dat ik zou schuiven in de schoenen, maar alles bleef netjes zitten. Grote fan van de sock liner in de schoen. Alles past gewoon veel beter als je je juiste maat vindt. Bij mij wil dat een maatje groter zeggen, want Nike tailleert wel klein.

In de 3.0 en in de 4.0 kan je de chip niet meer steken (in de 5.0 wel), maar als je een Nike Sportwatch hebt, is dat eigenlijk ook niet meer nodig. En anders kan die nog altijd gewoon bovenop je schoen.

Ah, en dan de kleurtjes. Ook dat vind ik zo leuk bij Nike. Je kan via Nike ID zelf je kleuren kiezen. Ik vind dat belangrijk. Ik wil geen tuttige wit-met-roze afkooksels van mannenmodellen. Ik wil zelf de kleuren kiezen die in mijn outfit passen. Deze die ik nu heb zijn flashy roze met lichtgrijs. Mooi voor deze zomer!

Conclusie: de Nike Free is een goeie loopschoen om over te stappen naar minimal running of barefoot running. Ze zijn licht, zitten goed rond je voet en zijn flexibel. Je kan zelf kiezen tussen 3 diktes van zolen, wat het ook doenbaar maakt voor iemand die nog nooit minimal gelopen heeft. Ze zijn alleszins veel meer vergevingsgezind dan onmiddellijk over te stappen op Fivefingers of Merells.

Korte afstanden zou ik er zeker mee doen. Bij Nike beweren ze zelfs dat je er tot 1600K mee kan doen voor je ze moet vervangen. Dat is dubbel zo lang als met een gewone loopschoen met demping. Langere afstanden kunnen ook, want in Nederland hebben ze zelfs een collega die er ultra’s mee loopt, maar ik denk dat je voor lange afstanden heel lang moet trainen vooraleer je lichaam aangepast is. Het lijkt me dus beter om voor die afstanden terug over te schakelen naar een iets dikkere zool om spieren en gewrichten minder te belasten. Maar dat is een persoonlijke keuze.

De oude Frees mogen op pensioen en kan ik nog gebruiken om te wisselen na wedstrijden. De nieuwe Frees komen in de kast naast mijn Lunarglides en mijn Fivefingers en mogen mee op training. Minimal running en barefoot running kan alleen maar helpen om je een betere loper te maken.

Een Reactie op “Getest: Nike Free 3

  1. Interessant om te lezen, vorige week de 4.0 besteld; zal ze vanavond ook eindelijk eens aan test kunnen onderwerpen 🙂
    Lange afstanden kunnen zeker op Free’s volgens mij, misschien is het wat bijgeloof van mijn kant; maar met alle gewone schoenen die ik gehad heb (ook na een loop-analyse bij een running center), kreeg ik na verloop van tijd blessures aan de knieën en met mijn Free Run+-schoenen heb ik uiteindelijk een marathon gelopen zonder problemen, dus consider me a fan 😉

Plaats een reactie